Ontdek je beeldschermwerkplek


Elke dag brengen mensen vele uren door achter een beeldscherm op het werk, thuis of onderweg. Hierbij klik je duizend maal per dag op de muis of op het scherm van je smartphone. Misschien is dat wel de reden waarom u pijn voelt in de rug, de schouders, de armen of de polsen? En wellicht hebben uw vermoeide ogen daar ook iets mee te maken ? Neem even tijd om uw werkplek te bekijken, het levert u meer comfort op !


Risicoanalyse beeldschermwerk

De werkgever is verplicht om de risicofactoren die kunnen leiden tot musculoskeletale aandoeningen (MSA) te identificeren en te analyseren en op basis hiervan gepaste preventiemaatregelen te nemen. Vanuit een ergonomische benadering moet hij ervoor kiezen om de werkpost aan te passen.

De risicoanalyse beeldschermwerk (Art. VIII. 2-3) vervangt het vroegere medisch onderzoek voor beeldschermwerkers. Minstens elke vijf jaar moet er een analyse gemaakt worden op het niveau van elke groep beeldschermwerkposten en op het niveau van het individu. Als beeldschermwerk effectief het enige risico is, dan zal de werknemer in principe niet meer automatisch naar het medisch toezicht gaan, tenzij uit de analyse gezondheidsproblemen naar boven komen.


RSI en ergonomie

RSI- klachten of Repetitive Strain Injuries, is een verzamelnaam voor diverse lichamelijke klachten ten gevolge van overbelasting. Deze resulteren in hoofdpijn, stress, oogvermoeidheid en klachten aan de lage rug en de bovenste ledematen. Om deze klachten te voorkomen is een goede ergonomische werkplekinrichting van belang.

Ergonomie en beeldschermwerk zijn belangrijke domeinen binnen het gegeven van “welzijn op het werk” voor de medewerkers. Het is de wetenschappelijke discipline die de interactie tussen de mens en zijn werkomgeving bestudeert. Het stimuleert de omgeving en de middelen, waarmee gewerkt wordt, aan te passen aan de fysiologie van elke medewerker.


Hoe je zithouding verbeteren ?

  • Stel de bureaustoel zo in dat de voeten plat op de grond staan. Pas de rugleuning aan zodat de onderrug goed ondersteund is. De armsteunen hebben dezelfde hoogte als de bovenkant van je tafelblad. Als je 4 vingers tussen de knieholte en de zitting kan houden, is de zitdiepte juist.
     
  • Plaats het beeldscherm recht voor je. De bovenzijde van het scherm is op ooghoogte en op een afstand van 50 à 70 cm tot je ogen.Het toetsenbord staat recht voor je, met de pootjes in geklapt en op ongeveer 15 cm van de tafelrand.
     
  • De muis ligt vlak naast het toetsenbord, ongeveer op schouderbreedte.
     
  • Let op bij het telefoneren, klem de telefoon niet tussen oor en schouder.

Wanneer u de goede houding gevonden hebt, moet u er alleen nog voor zorgen dat u regelmatig beweegt aan uw werkpost. Langdurig zitten of sedentair gedrag wordt ook wel het nieuwe roken genoemd.

VIDEO hoe uw bureau aanpassen voor beeldschermwerk


Laptop- of tablethouder


Laptops worden steeds vaker als permanente computer gebruikt. Het werken met een laptop brengt naast enkele voordelen ook beperkingen met zich mee. Doordat het beeldscherm en het toetsenbord één geheel vormen, is het niet mogelijk om deze allebei optimaal op te stellen.
Wanneer je meer dan 2 uur per dag met een laptop werkt, is het aangeraden een laptophouder, een extern toetsenbord en een externe muis te gebruiken. Met een in de hoogte verstelbare laptophouder, kan je het scherm van je laptop op de juiste hoogte plaatsen. Een opplooibaar model is bovendien handig bij het werken op verplaatsing.


Wat kan 4 safe voor u doen ?


Herken je signalen van overbelasting (tintelingen, doof gevoel, oogirritatie,…). Vraag dan aan de interne preventieadviseur of 4 safe om langs te komen voor een werkplekanalyse. Na een grondige risicoanalyse ontvangt u een overzichtelijk document waarin alle knelpunten beschreven staan, met aanduiding van prioriteit en voorstellen tot oplossing. De resultaten van de risicoanalyse kunnen gemakkelijk geïntegreerd worden in uw jaarlijks actie plan (JAP).

Heeft u een specifieke vraag? Aarzel niet om contact met ons op te nemen: info@4safe.be


TERUG NAAR NIEUWSOVERZICHT