De koude wintermaanden zijn weer aangebroken. Het wordt vroeger donker en het weer wordt wisselvalliger, waardoor de zichtbaarheid op de weg vermindert. Of we nu arbeider, voetganger, fietser, motor- of autobestuurder zijn: zien en gezien worden is een taak van ons allemaal. Ben je vaak buiten aan de slag of in een magazijn met veel mobiele arbeidsmiddelen dan verhoogt fluo signalisatiekledij je zichtbaar in de meest onzichtbare arbeidsomstandigheden. Signalisatiekledij moet de werknemer zichtbaar maken voor de autobestuurders en andere weggebruikers in alle weersomstandigheden (zon, regen, mist…), zowel overdag als ‘s nachts.

Fluorecerende en reflecterende kledij

De EN-ISO 20471 is de norm voor hoge zichtbaarheidskleding. De kleding maakt de drager overdag beter zichtbaar dankzij de fluorescerende kleuren geel, rood of oranje. En in het donker is de drager beter zichtbaar, doordat licht wordt gereflecteerd. De norm bestaat uit een waarde die de minimale oppervlakte aan fluorescerende en reflecterende banden op de veiligheidskledij in verschillende klassen van 1 tot en met 3 beschrijft. Hoe hoger het klassenummer, hoe hoger de zichtbaarheid van de veiligheidskledij, en hoe lager het risico op een ongeval. De oppervlakte aan fluorescerende en reflecterende stof op de veiligheidskledij is bepalend voor het type van klasse volgens de EN 20471-norm. Op de plaats van de ‘X’ staat het cijfer 1, 2 of 3. Deze geeft aan welke risicoklasse het kledingstuk mag voeren.

Wat betekent dit in de praktijk?

Klasse 1 – Verbetert de zichtbaarheid. Alleen te gebruiken bij een laag botsingsrisico en ongelukken. Of voor extra zichtbaarheid binnen het bedrijf.

Klasse 2 – Zorgt voor een goede zichtbaarheid. Te gebruiken bij mogelijke kans op aanrijdingen, zoals in de wegenbouw (max. snelheid verkeer van 50 km/u) of koeriersdiensten. Ook aan te bevelen bij werkzaamheden tijdens schemerperiodes.

Klasse 3 – Zorgt voor optimale zichtbaarheid in alle denkbare werksituaties en bij een hoog botsingsrisico. Ook aan te bevelen bij werkzaamheden in het donker. Klasse 3 kledij dragen we van zodra de maximum snelheid hoger ligt dan 50 km/h op de weg.

Houd er ook rekening mee dat zichtbare kleding ook echt zichtbaar is. Bijvoorbeeld: Een vuilnisman die een hoog zichtbare broek aan heeft, maar achter een rolcontainer staat is alsnog niet zichtbaar. Bij voorkeur hebben ze ook een reflecterende strook op hun t-shirt of sweater.

Onderhoud 

Elke werkgever is verantwoordelijk voor de keuze, het juiste gebruik, onderhoud, herstellen en tijdige vervanging van beschermende kleding. Zorg dat de vervuilde kleding gereinigd wordt. Een reflecterende strip werkt minder goed als er een laag vuil overheen zit. Signaalkleding verliest bovendien bij iedere wasbeurt een deel van zijn reflecterende eigenschappen. Was dus altijd volgens de instructies van de leverancier. Registreer het aantal wasbeurten. Als het maximum aantal wasbeurten is bereikt, kan de leverancier niet meer garant staan voor de veiligheid van het kledingstuk.

De risicoanalyse

Welke klasse hoge-zichtbaarheidskledij heb jij nodig voor je job? Vraag advies aan je preventieadviseur. Wanneer gevaren niet kunnen uitgeschakeld worden aan de bron of niet voldoende kunnen beperkt worden met collectieve technische beschermingsmiddelen, moeten er persoonlijke beschermingsmiddelen worden gebruikt. Vraag advies aan je preventieadviseur 4 safe bij het uitwerken van uw risicoanalyse PBM en het samenstellen van het aanbod beschermingsmiddelen en type werkkledij. Contacteer ons.