Aanrijdingen zijn een belangrijke oorzaak van verkeersongevallen. Vooral ’s nachts vinden de meeste aanrijdingen plaats. Signalisatiekledij moet de werknemer zichtbaar maken voor de autobestuurders en andere weggebruikers in alle weersomstandigheden (zon, regen, mist…), zowel overdag als ‘s nachts.

Wanneer signalisatiekledij dragen ?

De Codex boek IX, titel 2 – betreffende het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen geeft in bijlage IX. 2-2 punt 15 de omstandigheden op waarin kleding met een signaalfunctie moet gedragen worden:

– 15.1. werknemers tewerkgesteld aan werkzaamheden op en langs de openbare weg waarbij het verkeer tijdens de duur van de werkzaamheden niet wordt verboden; dit geldt onder meer voor herstellingswerken, het onderhoud van bermen, onderhoudswerken, reiniging, schilderwerken, het
aanbrengen, het controleren en het onderhouden van nutsvoorzieningen zoals leidingen voor gassen, water, telecommunicatie, elektriciteit, laden en lossen van vrachtwagens, enz.;

– 15.2. werknemers belast met het ophalen van vuilnis langs de openbare weg;

– 15.3. werknemers van brandweerdiensten, eerste hulpdiensten, diensten voor dringende verzorging en pechbestrijdingsdiensten en dit zo de omstandigheden en/of het tijdstip van de dag zorgen voor een onvoldoende zichtbaarheid van deze werknemers;

– 15.4. werknemers die krachtens een andere reglementering signalisatiekleding moeten dragen.

Fluorecerende en reflecterende kledij

De EN-ISO 20471 (voor april 2013 was dit de EN 471) is de norm voor hoge zichtbaarheidskleding. De kleding maakt de drager overdag beter zichtbaar dankzij de fluorescerende kleuren geel, rood of oranje. En in het donker is de drager beter zichtbaar, doordat licht wordt gereflecteerd. De kleding die aan deze normering voldoet, waarborgt dat aan de minimale eisen wordt voldaan wat betreft de minimale oppervlakte fluorescerend en retro-reflecterend materiaal.

Pictogram

Hoge zichtbaarheidskleding kan herkend worden aan het pictogram met een veiligheidsvest. Het vest heeft twee verticale en twee horizontale strepen. Op de plaats van de ‘X’ staat het cijfer 1, 2 of 3. Deze geeft aan welke risicoklasse het kledingstuk mag voeren.

De zichtbaarheid van de signalisatiekledij en ook de klasse stijgt naarmate het gedeelte fluorescerend en retroreflecterend materiaal groter wordt.

Wat betekent dit in de praktijk?

Klasse 1 – Verbetert de zichtbaarheid. Alleen te gebruiken bij een laag botsingsrisico en ongelukken. Of voor extra zichtbaarheid binnen het bedrijf.

Klasse 2 – Zorgt voor een goede zichtbaarheid. Te gebruiken bij mogelijke kans op aanrijdingen, zoals in de wegenbouw (max. snelheid verkeer van 50 km/u) of koeriersdiensten. Ook aan te bevelen bij werkzaamheden tijdens schemerperiodes.

Klasse 3 – Zorgt voor optimale zichtbaarheid in alle denkbare werksituaties en bij een hoog botsingsrisico. Ook aan te bevelen bij werkzaamheden in het donker. Klasse 3 kledij dragen we van zodra de maximum snelheid hoger ligt dan 50 km/h op de weg.

Houd er ook rekening mee dat zichtbare kleding ook echt zichtbaar is. Bijvoorbeeld: Een vuilnisman die een hoog zichtbare broek aan heeft, maar achter een rolcontainer staat is alsnog niet zichtbaar. Bij voorkeur hebben ze ook een reflecterende strook op hun t-shirt of sweater.

Onderhoud 

Elke werkgever is verantwoordelijk voor de keuze, het juiste gebruik, onderhoud, herstellen en tijdige vervanging van beschermende kleding.

Zorg dat de vervuilde kleding gereinigd wordt. Een reflecterende strip werkt minder goed als er een laag vuil overheen zit. Signaalkleding verliest bovendien bij iedere wasbeurt een deel van zijn reflecterende eigenschappen. Was dus altijd volgens de instructies van de leverancier. Registreer het aantal wasbeurten. Als het maximum aantal wasbeurten is bereikt, kan de leverancier niet meer garant staan voor de veiligheid van het kledingstuk.

De risicoanalyse

Wanneer gevaren niet kunnen uitgeschakeld worden aan de bron of niet voldoende kunnen beperkt worden met collectieve technische beschermingsmiddelen, moeten er persoonlijke beschermingsmiddelen worden gebruikt. 4 safe helpt bij het uitwerken van uw risicoanalyse PBM’s.

Bekijk alle nieuwsberichten